Palvelimet Pterodactyl vs Multicraft

Keskustelun alueella 'Minecraft: Palvelimen ylläpito' aloitti videosambo, 26.2. 2020.

Tunnisteet:
?

Kumpi on parempi web paneeli?

  1. Pterodactyl

    5 ääntä
    62,5%
  2. Multicraft

    3 ääntä
    37,5%
  1. videosambo

    videosambo Jäsen

    Kertokaa omia kokemuksia ja mielipiteitä kumpi webbi paneeli on parempi omasta mielestä. Olen nyt kimixin kaa väitellyt tästä viimepäivinä kumpi on parempi ja päätin, että tästä on hyvä ottaa mielipiteitä useammalta ihmiseltä. Äännestäkää tohon kyselyyn ja vastatkaa jos on omakohtasta kokemusta.

    Kuitenkin, itse olen Pterodactylin kannalla. Pterodactyl on ilmainen, avointa lähdekoodia ja toimii turvallisemmin kuin Multicraft mitä olen lukenut tähän mennessä internetistä. Pterodactyl pyörrittää palvelimia Wings nimisen daemonin avulla containereissa joka tekee siitä rajallisen palvelimelle ja näin ollen turvallisen. Pterodactyl on melko uusi ja se ei ole välttämättä niin vakaa kuin Multicraft joka on nyt ollut jo olemassa 9 vuotta. Uskon, että ajan saatossa Pterodactyl menee Multicraftin ohi. Pterodactyliin saa samat ominaisuudet kuin Multicraftiin ja vielä enemmän. Pterodactylin asentaminen on ollut ilmeisesti ongelmallista monelle, mutta hyvän community tuen avulla saa apua nopeasti. Pterodactyl koostuu kahdesta erillisestä osasta, web paneelista ja daemonista. Daemon on melkko helppo asettaa ja configuroida koska configuraatiot saa paneelista suoraan ja paneeli voi tehdä sen automaattisesti.
     
  2. Varjo

    Varjo Henkilökunta Valvoja

    Pterodactyl itsellä käytössä ja on mukavaa vaihtelua tosissaan tuolle ikivanhalle Multicraftille, suosittelen. Paljon modernimman oloinen käyttöliittymä
     
  3. korhox

    korhox Jäsen

    Siirryttiin tuossa joku aika sitten Speekillä käyttämään Pterodactyliä kaikilla asiakkailla (tällä hetkellä 21 pelipalvelinta). Ei pahemmin ole tullut negatiivista palautetta. Kaikki Multicraftin tarjoamat ominaisuudet, mitä Pterodactylissä ei ollut (palvelimen siirto fyysiseltä toiselle, varmuuskopiot, spiget-asentaja, subdomainit yms.) saatiin asentamalla kolmansien osapuolien ohjelmistoina.

    Se mikä Pterodactylissä on parasta, on juuri tosiaan tämä Wings. Palvelimet pyörii omissa eristetyissä Docker-kontainereissa, jonka takia turvallisuus on huomattavasti parempi, kuin myös resurssien rajoittaminen ja seuraaminen. Lisäksi paneeliin on huomattavasti helpompi lisätä uusia pelejä ja ties mitä, kun paneeli tukee käytännössä kaikkea - mitä Dockerissa voidaan suorittaa. Lisäksi Wings voidaan uudelleenkäynnistää muutoksien käyttöön ottamiseksi, eikä pelipalvelimet sammu.


    Pterodactylin selainpohjainen tiedostonhallinta toimii myös huomattavasti paremmin, kuin Multicraftin. Tämä tukee selaimen historianappuloita ja jo valmiiksi syntax highlighteriä, ei tarvinnut lähteä leikkimään net2ftp:n asetuksilla. Lisäksi FTP on korvattu kokonaan SFTP:llä, jolloin tiedostojen siirto on turvallisempaa. Ainoa puute selaimen tiedostohallinnassa on massatoimintojen puuttuminen. Poistaminen löytyy, mutta ei pakkaamista tai siirtoa.

    Paneelin 0.7-versio on kyllä ollut Multicraftiin verrattuna hieman "kankeahko", mutta kun olen seurannut paneelin v0.8:n kehitystä - on siihen tulossa huomattavasti parannuksia - niin ulkoasultaan kuin toiminnallisuudeltaan.

    Se mitä Pterodactylin ylläpitäjän puolelta ei löydy, mitä Multicraftissa oli - on palvelimien massahallinta. Pterodactylissä ei voi sammuttaa tai käynnistää kaikkia palvelimia turvallisesti. Nämä täytyy yksi kerrallaan käydä napsuttelemassa jos on tarve. Tästä on GitHubissa ollut vuodesta 2017 feature request.

    Multicraftista kaipaamaan olen jäänyt palvelinversioiden yksinkertaisuutta, mutta Pterodactylin Nestit ja Eggit voittavat kuitenkin Multicraftin ominaisuuden. Eggien tarjoamat mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, mutta tätä myöten myös työläät.

    Ylistän vielä sitä ominaisuutta: Pterodactylissä voidaan avata tietyt portit tietyistä osoitteista allocatorilla (vaikka useampi eri julkinen osoite ja paikalliset osoitteet). Tämä voidaan tehdä automaattisesti eri peleille WHMCS:tä tilattaessa myös useammalle eri portille. Lisäksi Pterodactylissä voidaan lisätä jokaiselle nodelle oma MySQL-palvelin, kun Multicraftissa tarvitsi käyttää joko lähiverkon per-node MySQL-palvelimia tai yhtä tiettyä MySQL-palvelinta.

    TL;DR:
    Pterodactylistä puuttuu osa ominaisuuksia siitä mitä Multicraftissa on, mutta Pterodactylin tähän mennessä tuomat uudelleen suunnitellut ja modernisoidut ratkaisut ovat korvaamattomat. Puuttuvat ominaisuudet saadaan lähes kaikki asennettua kolmansien osapuolien lisäosilla.


    Itsekin tässä vielä asioita opiskelen ja koko ajan tuntuu löytyvän lisää mahtavia ominaisuuksia. Mitään aiemmin mainittuja suurempia miinuksia en ole löytänyt.
     
  4. Raikas

    Raikas Aktiivinen jäsen

    Nyt on tainut videosambolla käydä jonkinlainen väärinkäsitys.
    Pterodactyl Daemon on tällä hetkellä ainoa vakaa ja kunnon käyttöön tarkoitettu Node.js ohjelmoitu Daemon.
    Wings on tällä hetkellä kehityksessä oleva Go-ohjelmointikielellä tehty Daemon jota EI ole tarkoitettu kunnon käyttöön sen sisältämien bugien ja puuttuvien ominaisuuksien takia eikä se ole vakaa.
    Wings on myös suunniteltu vain Pterodactyl 1.0-versiota varten, joka sekin on vasta beta vaiheessa.